4/10 Tankar kring service
Viktigt att tänka på för dig som vill arbeta inom Hotellbranschen.
Service går ut på att man ska ställa upp och hjälpa andra framförallt att man ska göra tjänster för andra människor. Det är viktigt att man trivs med det man gör och att man tycker om att utföra tjänster för andra inom hotellbranschen. Ju mer du brinner för ditt yrke och allt som du är villig att genomföra bara för att få hjälpa andra, desto bättre blir du på ditt arbete. Det ger inte bara dig en bra självkänsla och trygghet. Det ger framförallt dina kollegor och kunderna en trygghet. Man ska dock inte vara för bekväm heller, för det kan förekomma att folk vill utnyttja den kunskapen.
Bra och dålig service.
Det spelar ingen roll vart du befinner dig eller vilka du möter under din vardag. Du upptäcker olika former av service varje dag. Ibland märker du inte det och ibland så gör du det. På vissa platser så är servicen gentemot dem man möter otroligt viktig. Det är det alltid egentligen, men sen finns det sådana som inte följer det.
Kliver du in på t.ex. på ett hotell, vilket i detta fall är huvudpunkten, så är det jätteviktig att personalen har bra service gentemot kunderna.
Men hur vet du då om dem gör en bra eller dålig service gentemot dig? Jo allt beror på hur du reagerar på dem personalen gör. Det är du, kunden, som bestämmer om personalen har gjort en bra eller dålig service. T.ex. om du försöker få kontakt med en receptionist och personen fullständigt ignorerar dig, så gör dem en dålig service. Ibland kan servicen på ett hotell vara den anledningen till att man återkommer till ett hotell, eller om man aldrig gör det.
Vad är bra service då? Allt handlar om att servicen ska kretsa kring kunden. Att kunden ska få det bästa. Att kunden ska bli så nöjd som möjligt med minsta lilla, så att den skulle vilja återvända. Det handlar t.ex. om att man ska visa uppmärksamhet gentemot kundens behov. Eller att om man behöver hjälp med att hitta någonstans så ska personalen hjälpa kunden på bästa sett utan några motsägelser.
Vad är dålig service? Dålig service är något som inte får existera på ett hotell. Eftersom bi- dragningen med dålig service kan kosta dig mer än en kund. Då kan du riskera rykten om ditt hotell. Det är dock inte du som bestämmer om din service gentemot kunden var bra eller dålig. Det är den som tar emot servicen som har dem svaren. Självklart kan du ha åsikter om din egen prestation, men det är fortfarande kunden som ska vara i centrum och som ska ta emot all service.

