Hotell besök

Idag blev vi indelade i tre olika grupper med ungefär tre personer i varje grupp. Varje grupp fick i uppdrag att gå ut till det hotell dem blev  tilldelade i. Varje grupp fick även ett papper med olika frågot kring hotellets policy, säkerhet och kompromiss. Min grupp bestod av Elin, Matilda och jag själv förståss. Vi fick u uppdrag att gå till Hotell Kompaniet Clarion. 
 
Vi fick ett väldigt trevligt pemötande av personalen och speciellt av receptionen, som vi skulle ställa frågorna till. När vi ställde frågorna så fick vi väldigt utförliga svar, vilket kändes väldigt bra eftersom det gav en lite grund att stå på och det gav erfarenheter kring dem olika ämnesområderna. 
 
Jag tycker att det var mycket nyttigt att få gå ut till hotell och får ställa frågot och sedan få bra recpons tillbaka. Det är viktigt att man det finns olika sätt att lära sig saker på. Något jag lärde mig av detta uppdrag är bl.a. att det finns många olika sätt att kunna ge kompromiss till en gäst, t.ex. att man kan ge den/ dem presentkort på logi eller frukost/ middags kupponger. Det är viktigt att en gäst alltid går därifrån med ett leende. Jag har även lagt märke till att många hotell har koll på deras stora stam kunder och gör då något litet extra för dem vid deras ankomst, för att dem ska stanna kvar och inte bli av med dem. Det kan vara att man lägger upp en liten bricka med frukt, choklad och vatten eller liknande. 
 
Just det hotell som jag/ vi besökte ansåg jag inte hade några kommentarer som jag inte höll med. Jag tycker att allt var klart och tydligt, och att det dem nämnde var bara viktiga saker. Dock så förekom det tyvärr hos andra grupper att dem fick bara korta och enkla svar utan några utförliga svar. Jag tycker att det är väldigt dåligt gjort som receptionist, det är viktigt att man visar intresse för alla gäster och att man bryr sig om det dem behöver hjälp med. Man måste kunna visa tillbaka recpons till dem som man möter. 

På ett hotell så kan det inträffa olika former av scenarier, då är det viktigt att man vet vam man ska göra vid dem olika tillfällerna. Det kan t.ex. förekomma att en gäst är jätte arg och besviken på sitt rum och visar ingen intresse för hotellet, då är det viktigt att man försöker först och främst lugna ner gästen och sedan bestämma hur man skule kunna ge recpons. Om gästen vägrar ta emot det, så kan man låta gästen föreslå alternativ, självklart så måste det ha sina begränsningar. Men i sådana tillfällen gör man nästa vad som helst för att gästen ska bli nöjd med hotellet. Man kan t.o.m. bjuda på en hotell natt vid nästa besök. Dock kan man inte ge pengarna tillbaka, det skulle inte bekräfta om gästen skulle komma tillbaka vid någon senare tillfälle. 
Så fort man möter en gäst så är det viktigt att man "undersöker" dem, vilket innebär att man kan läsa av deras humör och på så sätt blir det lättare som receptionist att förbereda sig inför nästa händelse/ drag. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
PokerCasinoBonus