Måndag 15/ 10- Målgrupper/ gästkategorier
Övningsuppgift:
Gör din egen beskrivning av dem olika gästkategorierna (målgrupperna) och försök sätta din in i vad dem kan behöva för att uppleva att du ger den service dem förväntar sig. Du kan gärna hitta andra gästar att fundera kring
A) Affärsgäst= En affärsgäst förväntar sig att hotellrummet är väl städat och att rummet befinner sig på en tysst avdelning så att resenären ska kunna arbeta ostört. Det är absolut viktigt att det finns tillgång till ett skrivbord och en bekväm stol att sitta på. Som affärsgäst är man ofta uppkopplad till internet, därför vore det bra om det fanns tillgång till fri surf, vilket skulle vara väldigt uppskattande som affärsgäst. För en affärsgäst kan det även vara
bekvämt att få frukosten uppe på rummet, om man t.ex. ska åka iväg tidigt dagen därpå.
B) Konferensgäst= Även en konferensgäst behöver ett tysst rum eftersom de kommer vara där under en "konferensresa", vilket kommer att pågå i några dagar. Eftersom konferensdagarna kan vara långa och ibland jobbiga, så kan det finnas en fördel att det finns balkong så att man kan gå ut och ta lite nypa luft eller liknande. Det är också väldigt viktigt att det finns skrivbord och eventuellt fri surf för även konferensgästen.
C) Barnfamilj= För barnfamiljer så är det viktigt att rummen är tillräckligt stora så att familjen har utrymme. Barnfamiljer brukar ofta vilja ha någon form av paket som kanske kan erbjuda något som kan passa till barnen. Om man villgöra någon extra service för barnen så kan det kanske handla om att man ger dem någon lite leksak, beroende på ålder såklart. Det är viktigt att hotell personalen har koll på aktivitets platser i närheten som kan passa till familjen oavset ålder på barnen.
D) Ungt par= När det handlar om unga par så tänker jag att dem är runt 20 års åldern, så brukar man göra resan så romantisk som möjligt. Det kan t.ex. vara att dem har tillgång till relax avdelningen, att dem får jordgubbar doppat i choklad på rummet och även lite champang. Dem kan även få överasknings middag (roomservice) på rummet för att få stämmningen så romantisk som möjligt. Sedan dagen därpå kanske få gå på champang eller choklad provning eller bara få några tips på bra shopping ställen.
E) Singel= Som singel tror jag att man slulle vilja ha det så lugnt som möjligt. Ha ett tysst rum och bara få möjligheten att koppla av under den tid man är på hotelle. Beställa lite roomservice och bara njuta av livet. Då är det viktigt att man som hotell personal inte är för mycket "på" den personen om det skulle vara så att den nyligen gjorde slut med någon. Man ska då vara lite varsam med det man säger.
F) Pensionär= Som pensionär är det även viktigt att man får ett tysst rum, eftersom man vill inte att det ska höras en massa skrik från koridorerna. Då vill man säkert ha frukost buffé, lunch buffé med mera. Man vill nog bara ta det lugnt. Om man är i sällskap så kanske man vill gå och ta några härliga promenader i trädgårdar, parker eller liknande. Kanske även gå på vinprovning eller liknande. Som pensionär så är upplevelsen större än om man är ung. Det finns såna som aldrig varit på ett hotell. Då vill man göra något för den personen som den aldrig kommer att glömma.
- Som sagt så är alla resenärer beroende av olika saker och olika sorters sevice. Alla målgrupperna vill ha olika saker men samtidigt väldigt liknande saker.
Kommentarer
Trackback