18/ 10 Dem fyra P: na

Dem fyra P: Na står för Produkt, Plats, Pris och Påverkan. Modellen har utökats med ytterligare ett femte P som står för Personal. Dessa ord sammanfattar de konkurrensmedel man har att tillgå, d.v.s. de olika vägar man kan välja att marknadsföra sig på.

Havskällan JogersÖ Camping:

Produkt- JogersÖs största produktkälla är deras camping, jogersö havsbad samt dem den stora gräsmattan som dem har. Den har en jättestor betydelse för dem. Det är där dem brukar ha konserter, bakluckan loppis mm. JogersÖ har den största havsstranden i hela Sörmland, alltså är den väldigt lockande för alla typer av målgrupper. Deras camping är dock inte så stor men däremot så är det många som väljer att stanna där över vintern. JogersÖ har haft några populära konserter under åren. Bl.a. Gyllene Tider, då det fanns 1300 besökare. Vid sådana tillfällen så har dem stor nytta av den stora gräsmattan som dem har strax innan stranden. På somrarna är det väldigt mycket folk som kommer och badar och på vintern så kommer dem främst för att åka längdskidor.

Plats- Varför vill folk åka till JogersÖ? Jo, det är den största stranden i Sörmland, så det ger det en fördel. Sedan för att den är lite avskild eftersom det ligger på en Ö som många egentligen inte vet. Det är bara en liten å som skiljer den åt. Jag tror att anledningen till att många vill besöka JogersÖ beror främst på läget som den befinner sig i.

Pris- På JogersÖ kostar det ingenting att få bada eller befinna sig i närheten av stranden. Det finns däremot stränder där det krävs någon form av avgift för att få bada. På JogersÖ är det även många som kommer och campar på somrarna. Det är inte dyrt därför blir det också populärt. Det förekommer även personer som stannar i deras husvagnar över vintern. Det kan bero på olika saker. Det kan vara så att dem använder det till sommarstuga eller som vinter stuga. Men det kan också vara så att dem inte har råd att bo i hus och väljer då att bo i husvagn på en camping plats tills dem eventuellt fått upp ekonomin eller bara för att spara onödiga utgifter till en resa eller liknande. Att få bo i husvagn ger dem en liten trygghet eftersom det inte blir lika dyrt för dem och då har dem även lite bättre koll på deras ekonomi. Så priser har en stor betydelse i människors vardagsliv. Man går t.ex. inte och köper ett hotell rum för 200 kr om man endast ska stanna över en natt utan väljer då ett billigare men kanske inte lika brett på tillgångar.

Påverkan- JogersÖ marknadsför sig själva mycket genom deras hemsida där dem beskriver mycket om platsen och kommande aktiviteter. Dem samarbetar även med Bissarna fotbollsförbund samt OIK. Med hjälp av dem två föreningarna annonserar dem olika aktiviteter samt om när det dem olika konserterna kommer att vara. Dem brukar även hjälpa till att anordna olika former av fester, då dem tar med sig t.ex. högtalare och musikspelare och håller sig till dem uppgifterna medan JogersÖ ansvarar för mat, dryck mm.

Personal- Det spelar ingen roll vart man arbetar, personalen är alltid viktig. Det är ytters viktigt att det är bra sammanhållning och kommunikation bland personalen och att dem alltid har ett trevligt bemötande. Dessa gör att kunden/ gästen känner sig trygg och på så sätt finns det större chans att den personen återvänder.

Vi fick höra från Susanne, som tog emot oss på JogersÖ att dem till en början hade jätte jobbigt bland personalen. Det var många som kom med onödiga kommentarer och det förekom ofta konflikter som inte var tillåtna på en öppen plats där andra kan höra om kommunikationerna. Dem kom senare överens om nya förutsättningar som skulle leda till att dem skulle få en bättre sammanhållning bland personalen samt kunna kommunicera med varandra och ge varandra råd om förekommande misstag.

Jag tycker att det är ytterst viktigt att personalen trivs där dem jobbar. Det ger dem ett bättre självförtroende vilket gör att dem har det lättare att kommunicera med kunder/ gäster och gästen/ kunden slipper känna sig orolig över sammanhållningen.

Connect Hotell Skavsta: 

Produkt- Connect Hotell riktar sig främst mot flygresenärer. Så det är dem som är deras produktkälla. Dem flesta som bokar hotell på Connect stannar oftast över endast en natt. Det ä många som väljer att stanna en natt där innan avfärd om dem bor flera mil ifrån flygplatsen för att slippa stressa dit eller hamna i bilköer och sedan missa planet. Dem flesta reser inom affärer eller ska bara åka ut på semester. Malin som vi fick träffa på Connect berättade också att det är många flygresenärer som bokar hotellrum där om dem landat på Skavsta sent på natten och vill inte köra 40 mil hem utan väljer istället att stanna en natt för att sedan bege sig hem dagen därpå istället för att köra sent på kvällen eller natten. 

Plats- De flesta Connect hotells befinner sig ofta i närheten av flygplatser. Det är det som gör dem populära. Connect ligger precis vid Skavsta flygplats alltså blir det ett perfekt läge för alla flygresenärer som behöver stanna en natt innan avfärd eller efter avfärd. Det är också väldigt viktigt att dem hotell som befinner sig nära flygplatser inte får vara så stora på höjden eftersom det kan vara farligt för flygplanen. Eftersom Connect Hotell på Skavsta är det största hotellet i Sverige inom Connect så blir det svårt för andra hotell kedjor att bygga fler hotell på Skavsta. Det ger Connect hotellet en stor fördel eftersom då får dem de flesta gästerna. 

Pris- Connect har tänkt väldigt kreativt när det kommer till priser på deras hotell. Dem har fyra olika former av hotell rum. Quick Sleep, som också är det billigaste hotellrummet, har en vandrarhem inlevelse i sig. De finns i olika former av rum. Rum som består av en våningssäng där en av madrasserna är lite större eller ett annat rum som består av två våningssängar. Dessa rum innehåller inga toaletter eller dusch utan dem finns det tillgång till i korridoren. Dem här rummen härstammar i en korridor som består av bara sådana rum. Den största anledningen till att dessa rum heter Quick Sleep är för att betalar för dem per timme vilket gör det lite billigare. Vill man hellre betala för en hel natt så kostar det knappt 500 kr. Det är viktigt för resenärer att inte behöva lägga ut så mycket pengar på sånt som dem endast gör för bekvämligheten. "Sov inte bort dina pengar" kan man kalla det hela. Alltså man behöver inte ta det dyraste rummet för endast en övernattning. 

Dem övriga rummen är byggda som vanlige dubbelrum. Eller med utdragbara madrasser. 

Connect Hotellet strävar efter att vara så miljövänliga som möjligt. Varje korridor är alltid släckta och tänds endast när någon kliver in i korridoren. Dem använder sig även av bergvärme. Något som gör dem ännu mer miljövänliga är att dem har solpaneler på taket som gör att dem får varmt vatten samt el. Deras kostnader stiger aldrig över budgeten och det gör att dem aldrig gör back med något. 

Påverkan- Connect har väldigt enkla rum och det finns möjligheter beroende på hur mycket pengar man vill lägga ut. Connect är ett hotell som inte vill puffa ut det hela så mycket. Det läggar alltså inte ut t.ex. badtofflor och morgonrockar i rummen. Dem ser till att allt ser så enkelt ut som möjligt. Deras frukost är inte som på andra hotell utan det är en helt vanlig "svensk frukost", alltså, mackor, pålägg, fil och müsli. Dem brukar inte tillaga bacon och ägg som man annars brukar göra. 

Något som är väldigt bra med Connect Hotell är att dem har en stor TV skärm ovanför receptionen där alla ankomst och avgångs tider står till dem olika destinationerna. Det är något som jag tror uppskattas av många som väljer att bo på det hotellet. 

Personal- Även på Connect så sträver dem efter att vara så trevliga som möjligt samt ha ett starkt samband mellan personalen.

Wreta Gästgifveri:

Produkt- Wreta riktar sig till olika former av målgrupper. Men deras största produktkälla är att det ligger lite avskilt, en bit bort från centrum. Wreta är väldigt populärt eftersom den byggdes får flera hundra år sedan. Den ger ett helt annat intryck till alla besökare till skillnad från vanliga ordinära och moderna hotell. Det är många besökare som attraheras av byggnaderna och inredningen eftersom den är designad i gammal stil men samtidigt lite modern design som bryter av det fina och mysiga med huset. 

Plats- Det som är bra med Wreta Gästgifveri är att det ligger en bit ifrån centrum och att det ligger väldigt avskilt men samtidigt inte inne i skogen. Så fort man inträder på Wreta så uppfylls man av ett lugn i kroppen och man kan lämna den mentala stressen i centrum och istället bara njuta och koppla av. Det är inte bara personer som bor i närheterna av Wreta som väljer att besöka eller bo där. Det förekommer även att personer från storstäderna t.ex. Stockholm väljer att bo där. 

Pris- På Wreta är det inte jätte billigt att hitta boende. Men dem personer som väljer att bo där betalar mer eller mindre vilket pris som helst för boende eftersom platsen är så pass unik. På Wreta finns det även ett bröllops svit som ser riktigt tjusig ut. Vi fick veta att det är många som brukar fira bröllopsnatten där. Men att det är även många som väljer att bo där rent allmänt bara för att det är så tjusigt och vackert. Det finns även möjlighet att äta julbord på Wreta vilket är även väldigt populärt. Dem brukar då så mycket besökare då att det är alltid fullt. 

Påverkan- Wreta Gästgifveri marknadsför sig själva mest genom julbordet. Eftersom det är väldigt många som vet att den möjligheten finns där. Då går dem goda ryktena vidare till alla andra, och på så sätt får folk veta vart den exciterar mm. Dem är också väldigt kända för att dem har en liten butik där man kan handla olika saker som dem själva har dekorerat husen med. Små prylar som ser enkla men väldigt fina ut. Wreta har också en lokal som brukar ofta bli uthyrd för födelsedags fester och andra former av firande som är väldigt populärt bland alla åldrar. 

Personal- På Wreta så har dem inte tillgång till någon hotell direktör. Så därför är alla personal uppdelade och ansvarar för olika former av ansvars områden. Där är det jätte viktigt att alltid vara trevliga och vissa ett profotionellt uppförande. Dem har ingen stor konferensanläggning så därför har dem inte heller så mycket personaler som man kanske har på större hotell. 

 

 

 


Bilder från studiebesöket 17/ 10

Här kommer det lite bilder från studibesöket precis som ulovat. Tyvärr blev vissa bilder lite suddiga, så ber om ursäkt för det. 

Havskällan JogersÖ Camping
JogersÖ- Restaurangen
JogersÖ- havsstrand
JogersÖ- Hamnen
 
Connect Hotell Skavsta
Connect Hotell
Connect Hotell- Vyn från översta våningen ner till lobbyn
Connect Hotell- vy över spel rummet samt ut mot flygplatsen
 
Wreta Gästgifveri 
Bild på Wreta Gästgifveri framifrån 
Wreta Gästgifveri- från sidan 
Wreta Gästgifveri- Vy ut mot natren
Wreta Gästgifveri- bild från bröllops sviten
Wreta Gästgifveri- bild från bröllops sviten
 
Wreta Gästgifveri- Relax avdelningen på baksidan: Badtunna, bastu mm. 
 
 
 
 
 
 
 
 

17/10 Studiebesök

Hejsan!! 
Igår var jag och min klass ute på lite äventyr. Vi åkte ut på några studiebesök. Så det var fullfart hela dagen. Johanna och Therese hade ordnat skjuts till dem olika platserna. Så det kom en buss som hämtade upp oss på skolan vid nio tiden.
Tanken var att vi skulle åka ut till olika platser som gav oss olika former av intryck och sedan reflektera till dem. 
Först åkte vi till Havets Källa på JogersÖ. Där fick vi träffa Susan som blivit ägare över platsen runt 2008. Susan berättade om hur hon hamnade på den positionen och lite om campingen. Förs och främst fick vi gå en liten rundvandring. Vi fick se badplatset, camping sidan och även deras reception. 
Den största anledningen till att Jogersö blev en av besöksalternativen var för att Susan hade nyligen blivit utnämnd till Årets företagere i hela Sörmland. Hon blev även nominerad till Årets företagare i hela Sverige, men där gick det tyvärr inte lika bra. Men hon hamnade delad fyra med några andra, vilket inte heller var helt fel. 
Susan berättade även lite om sammanhållningen bland personalen. Det fungerade inte bra under den tiden hon blev chef, berättar hon. Personalen hade mycket åsikter om allt hon gjorde. Efter mötet som dem hade med personalen så var det tyvärr ett fåtal som slutade. Jag tycket de var lite dåligt att hon nämnde namnen på dem personerna hon hade konflikter med. Det är okej att prata om dem men jag tycker att man bör inte nämna några namn om sådant. Men självklart så är det upp till var och av oss. 
Innan hon blev egen företagere så hade hon arbetat på badhuset i Oxelösund i ca 12 år som badvakt. Så det blev en stor omväxling för henne att få möjligheten att arbeta som egen företager, och mer eller mindre vara chef för en själv. Jag tycker att det var kul att fö besöka JogersÖ. Dock så tycker jag att ibland blev det en aning långtråkigt. För övrigt tycker jag att det blev ett bra besök. Bra betyg till JogersÖ! 
 
Efter besöket på JogersÖ åkte vi tillbaka till skolan, där vi åt lunch. Lunchrasten var en aning kortare än vanligt men  den var tillräckligt lång. 
 
Efter lunchen åkte vi vidare. Nästa stopp var Connect Hotels vid Skavsta. 
Det var intressant att få gå från en camping till in väldigt modern hotell med utmärkande målgrupper. På hotellet fick vi träffa Malin som jobbar på hotellet. Hon visade oss runt och berättade lite om hotellet. 
Jag blev väldigt imponerade av Connect, hade dock aldrig varit där, så det berodde nog på det. Conenct är ett designad på ett väldigt modern sett och är även det största Connect hotellet med 148 rum. Connect riktar sig främst till flygresenärer som stannar antingen dagen annan avfärd eller som anländer sent och inte vill sätta sig i bilen och köra 40 mil. Det är sällan så att gästerna stannar längre än 2 nätter som max. Hotellet erbjuder en form av bekvämhet för resenärerna för att inte behöva stressa till bokad flyg eller inte behöva hamna i bilkö. Hotellet erjuder på olika former av övernattning beroende på hur mycket pengar man vill lägga ut på en övernattning. Det finns rum där det är våningsängar och då finns dusch och toalett i koridoren. När det kommer till våningsängar så finns det två olika former av rum. Det finns rum där det bara är en våningsäng med en lite större madrass på undersidan. Sedan finns det rum där det är två våningsängar. Alltså kan man även där få plats med en barnfamilj på minst fyra personer. Detta ger en mer vandrarhems intryck, men som man får för en mindre summa. Dem vanligaste rummen är dubbelrum eller dubbelsäng som har utdragbar madrass, så att en barnfamilj kan få plats. Alla dem vanligare rummen har tillgång till dusch och toalett. 
Hotellet består av olika koridorer som är döpta efter olik städer i världen efter dem destinationer som Ryanair har. Som ni vet så brukar frukostbuffér var väldigt exclusiva på hotell. Men Connect har valt att göra frukost buffén så svensk som möjligt, och inte blanda i ägg, bacon och liknande. Utan rikta sig mer mot den ordinarie svenska frukosten. 
Connect Hotell gav mig ett väldigt gott intryck, både på hotellet och personalen. Ett mycket bra betyg från mig!! 
 
Efter det andra besöket åkte vi vidare mot Norrköping, men vi stannade vid Kila Kyrka, där vi stannade för att ta lite fika som Johanna och Therese hade tagit med sig. Det blev päron festis, två olika sorters kakor och sedan lite frukt. Det blev fika i bussen eftersom det regnade ute. Alltid trevligt med lite fika som sagt!!! 
 
Därefter åkte vi ca 2 km för att svänga in till vår nästa destination. Det blev ett litet besök på Wreta Gästgifveri. Hade aldrig varit där tidigare så det var väldigt spännande. Wreta Gästgiferi är som ett litet herrgård. Det byggdes på 1600- talet. Då användes det för kungar så att dem kunde hämta in skatter. På den tiden använde man även det nuvara matsalen till kalkonodling. Början på 1900- talet väcktes det stort intresse bland vissa människor. Mitten på 1990- talet köpte två män platsen och började bygga om det. En av dem jobbade inom design och den andra tror jag var någon form av snickare. Tillsammans byggde dem om allt. Dem gjorde allt lite mer modernt men i väldigt gammal stil, och senare köptes platsen av en man som var väldigt rik men sedan vände det... Jag fck ett v'ldigt gott intryck när vi anlände dit. Vi blev varmt mottagna av en tjej som hette Sofia, som också hade gått på vår skola inom hotell. Vi blev bjudna på cider och snittsar med räkor. Det gav oss alla ett gott intryck och trevlig service. Sofia berättade lite om hur hon hamnade på dem spåren. Det började med att en klasskompis till henne frågade om hon vill jobba där, sedan fick hon även sommarjobba samt extra jobba där och så småningom blev hon anstäld där. Hon berättade lite om huset och historien bakom den. Sedan visade hon runt i dem olika rummen. Hela stället består av en huvud byggnad, och tre andra byggnader. Två av dem består av rum samt sviter och den större byggnaden består av konferensrum och party/ dans lokal till övredelen. Dem mindre stugorna hade en speciell doft i sig som berodde på att husen var gammla. Så det får man räkna med. Deras rum var väldigt tjusiga och exclusiva. Dem har även en bröllopssvit som såg helt magisk ut. I gammal stil men ändå så modernt och vackert. Så fort man steg in i dem olika rummen så tjände man någonting inom sig. Man kände att huset hade en själ i sig. Det är ytterst få gånger man får den känslan så det är viktigt att ta vara på den. Dem hade även en relax avdelning. Det vara en liten stuga på baksidan som gav mig en härlig känlsa av Shrek. Det såg precis ut som hans lilla stuga. Den var avlång med en liten rund dörr, och taket var full med någon form av mossa eller gräs och sen det lilla skorstenen. Det såg helt underbart ut. Det fanns också en bad tunna bredvid. Men det fanns också nackdelar med stället. Det går rykten om att det spökar i en av husen, huset med party våningen. Jag vet inte riktigt hur jag ska ta det. Det kan vara otäkt men samtidigt så är det viktigt att man har respekt för spöken. 
Förövrigt så älskade jag Wreta Gästgifveri. Det gav en sådan härlig intryck till mig så att man blev helt uppfylld av lycka så fort man gick in i dem olika härliga rummen. Speciellt när man gick in i bröllopssviten, då blev man lite nykär av sig. Sofia berättade även att dem brukar servera julbord där. Det skulle jag absolut kunna tänka mig att göra. Ett mycket, mycket bra betyg mig från mig!! Rekomenderar verkligen att ni besöker det. 
 
Vi hade en fantastisk dag med mycket skratt och glädje. Riktigt skönt med lite omväxling. Har även taget några bilder, som jag ska försöka att lägga upp senare. 

Måndag 15/ 10- Målgrupper/ gästkategorier

Övningsuppgift:

Gör din egen beskrivning av dem olika gästkategorierna (målgrupperna) och försök sätta din in i vad dem kan behöva för att uppleva att du ger den service dem förväntar sig. Du kan gärna hitta andra gästar att fundera kring 
 
A) Affärsgäst= En affärsgäst förväntar sig att hotellrummet är väl städat och att rummet befinner sig på en tysst avdelning så att resenären ska kunna arbeta ostört. Det är absolut viktigt att det finns tillgång till ett skrivbord och en bekväm stol att sitta på. Som affärsgäst är man ofta uppkopplad till internet, därför vore det bra om det fanns tillgång till fri surf, vilket skulle vara väldigt uppskattande som affärsgäst. För en affärsgäst kan det även vara 
bekvämt att få frukosten uppe på rummet, om man t.ex. ska åka iväg tidigt dagen därpå. 
 
B) Konferensgäst= Även en konferensgäst behöver ett tysst rum eftersom de kommer vara där under en "konferensresa", vilket kommer att pågå i några dagar. Eftersom konferensdagarna kan vara långa och ibland jobbiga, så kan det finnas en fördel att det finns balkong så att man kan gå ut och ta lite nypa luft eller liknande. Det är också väldigt viktigt att det finns skrivbord och eventuellt fri surf för även konferensgästen. 
 
C) Barnfamilj= För barnfamiljer så är det viktigt att rummen är tillräckligt stora så att familjen har utrymme. Barnfamiljer brukar ofta vilja ha någon form av paket som kanske kan erbjuda något som kan passa till barnen. Om man villgöra någon extra service för barnen så kan det kanske handla om att man ger dem någon lite leksak, beroende på ålder såklart. Det är viktigt att hotell personalen har koll på aktivitets platser i närheten som kan passa till familjen oavset ålder på barnen. 
 
D) Ungt par= När det handlar om unga par så tänker jag att dem är runt 20 års åldern, så brukar man göra resan så romantisk som möjligt. Det kan t.ex. vara att dem har tillgång till relax avdelningen, att dem får jordgubbar doppat i choklad på rummet och även lite champang. Dem kan även få överasknings middag (roomservice) på rummet för att få stämmningen så romantisk som möjligt. Sedan dagen därpå kanske få gå på champang eller choklad provning eller bara få några tips på bra shopping ställen. 
 
E) Singel= Som singel tror jag att man slulle vilja ha det så lugnt som möjligt. Ha ett tysst rum och bara få möjligheten att koppla av under den tid man är på hotelle. Beställa lite roomservice och bara njuta av livet. Då är det viktigt att man som hotell personal inte är för mycket "på" den personen om det skulle vara så att den nyligen gjorde slut med någon. Man ska då vara lite varsam med det man säger. 
 
F) Pensionär= Som pensionär är det även viktigt att man får ett tysst rum, eftersom man vill inte att det ska höras en massa skrik från koridorerna. Då vill man säkert ha frukost buffé, lunch buffé med mera. Man vill nog bara ta det lugnt. Om man är i sällskap så kanske man vill gå och ta några härliga promenader i trädgårdar, parker eller liknande. Kanske även gå på vinprovning eller liknande. Som pensionär så är upplevelsen större än om man är ung. Det finns såna som aldrig varit på ett hotell. Då vill man göra något för den personen som den aldrig kommer att glömma. 
 
 
- Som sagt så är alla resenärer beroende av olika saker och olika sorters sevice. Alla målgrupperna vill ha olika saker men samtidigt väldigt liknande saker. 
 
 

Bemötande på telefon

När jag ringer till t.ex. en reception så vill jag bli bemött på ett bra sätt. Det är viktigt att den som mottar ett samtal visar gott beteende, och att man är trevlig. Däremot så är det viktigt att man håller sig till gränserna. Man ska veta att det är inte bra att vara för trevlig. Det förekommer ofta att äldre personer vill boka ett hotellrum, då är det viktigt att man pratar tydligt så att personen i telefon förstår vad man pratar om och så att det inte förekommer massa missförstånd. 
 
Det har ofta förekommit att säljare har ringt mig och inte har bemött mig på ett bra och profotionellt sätt, det tycker jag är fel. Vill dem kunna få någonting sålt så måste man tänka på sättet att tala/ prata på och att tonfallet kommer rätt. 
 

Hotell bokningar

Idag fortsatte vi med gårdagens uppgift som handlade om hotellbokningar. Man fick en lista med olika namn där det stod information om varje gäst: vad dem hette, vilket pris dem betalade, typ av rum dem önskade sig m.m. Listan var däremot felsatt och vår uppift var att göra en ny lista utifrån vad vi tycker att dem skulle ha utifrån om dem t.ex. var VIP High eller liknande. Jag jobbade med Lisa. Här kommer en tabell som vi skrv ihop dät det ståt vad alla ska ha för rum o.s.v. och sedan även en motivering till varför vi valde att göra det på det viset som vi gjorde. 
 

Gäst

Företag

Antal pers.

Pris

Avresa

Notering

Senaste besök

Typ av rum

Peter & Gunnar Bengtsson

B & B

2

2980 kr

21/ 3

VIP mini

 

TW

Olof Lundell

Tetra park

1

1290 kr

21/ 3

VIP High

11/ 3

Svit

Malin Nilsson, Göran Rubdelius

IKEA

2

2780 kr

21/ 3

 

 

TW

Li Sun, Kin Waugn

Sony Ericsson

2

2780 kr

22/ 3

 

 

TW

Cathy & Sonny Summut

Privat

2

1590 kr

23/ 3

Late

 

TW

Lasse Hansen

Cimber air

1

1290 kr

21/ 3

Arr 13,00

 

S

Christina Holmgren

Cimber air

1

1290 kr

21/ 3

Arr 13,00

 

S

Preben Madsen

Cimber air

1

1290 kr

21/3

Arr 13,00

 

S

Stina Mattsson

Cimber air

1

1290 kr

21/ 3

Arr 13,00 

 

S

Jan Karlsson, Sven Mandelson

Telia

2

 2580 kr

21/ 3

 

7/ 1

TW

Peter & Ines Lundgren

Lagren & Co

2

1590 kr

21/ 3

 

 

TW

Maria McDaniel

Tetra park

1

1290 kr

21/ 3

 

 

D

Cim & Larry Walters

Ticket

2

1990

22/ 3

Culturepack/ Voucher

 

TW

Christer Sandström

Sandströms Trä

1

1490 kr

21/ 3

Downallergy

 

S

Lars Östergren

Österblick AB

1

1090 kr

30/ 3

Silent room

 

TW

Klara Hellkvist

Offect

1, 1/2

1490 kr

21/ 3

Small dog

5/ 3

S

Percy Nilsson

PNB

1

1390 kr

22/ 3

 

 

S

Sandy Cohen

McDonalds

1

1490 kr

23/ 3

 

4/ 2

D

Kicki Wellind

Kiwork

1

1490 kr

21/ 3

 

5/ 3

S

Petra Eckl

Salong Petra

1

1490 kr

21/ 4

 

 

D

Karina Svensson

Skanska

1

490 kr

22/ 3

 

 

S

Kristina Helgstrand

luftfartsverket

1

1390 kr

22/ 3

 

 

D

Lotta Hjern

Atkins

1

1490 kr

22/ 3

 

 

D

Jan Carlson

Telia

1

1290 kr

21/ 3

Dubbelbokad person, Vid ankomst konf.lokal.

 

Konf. lokal

 

MOTIVERING:

Peter och Gunnar Bengtsson – Vi la dom tillsammans bara för att de är bokade tillsammans och de har VIP mini, samt att vi valde ett lite finare rum än vanligt.

Olof Lundell – Eftersom han är hög VIP-klassificerad så valde vi att sätta honom i en svit för att inte förlora honom som kund.

Malin Nilsson & Göran Rubdelius – vi valde att sätta de i ett Twinroom eftersom båda är från IKEA. 

Li Sun & Kin Wang – eftersom båda var från samma företag och de har samma ankomst datum så valde vi att sätta de tillsammans.

Cathy & Sonny Summut- eftersom de är i privat sällskap och därför satte vi de i ett Twinroom.

Lasse Hansen- **        

Christina Holmgren- **                                                                         

Preben Madsen- **                 

Stina Mattson- **

 ** Alla kommer från Cimber air, så därför valde vi att ge dem ett varsitt singel rum så att dem ska ha det så bekvämt som möjligt och kunna vila upp sig ordentligt inför nästa flugtur.

Jan Karlsson & Sven Mandersson– de är från samma företag och därför delar de på ett Twin rum.

Peter & Ines Lundgren – de är i sällskap och därför delar de rum.

Maria Mc Daniel – hon fick ett dubbel rum för att få mer bekvämlighet.

Cim & Larry Walters – de fick ett Twin rum för att slippa dela säng med tanke på att de båda är killar.

Christer Sandström – han fick ett singel rum eftersom han har allergi problem. (dun allergi)

Lars Östergren – han har också ett Twin rum för att han ska stanna en längre tid + att han ville ha en tyst miljö.

Klara Hellqvist – singel rum eftersom hon har med sig en hund. (allergier kan påverka)

Percy Nilsson – ett singel rum eftersom han är ensam och ska bara stanna i två dygn.

Sandy Cohen – han har ett dubbel rum och han ska stanna i tre dagar och behöver bra miljö och bra bekvämlighet.

Kicki Wellind – singel rum för att hon ska stanna en natt.

Petra Eckl– dubbelrum och hon ska stanna en hel månad, vilket är bra för att hon ska känna sig bekväm. Vi kommer även kanske kunna bjuda på något litet extra.

Karina Svensson – singel rum och ska stanna endast två nätter.

Kristina Helgstrand – dubbel rum eftersom det kan vara avkopplande med tanke på hennes yrke.

Lotta Hjern – dubbel rum, bekvämlighet.

Dubbelbokning – Jan Carlson från Telia. Och skulle han dyka upp ändå så har vi ordnat iordning ett konferenslokal till honom med säng och toalett. 

Skriven av: Lisa Rapp (http://www.lisareception.blogg.se) och Agnes Szabo (agneseventreception.blogg.se).


Hotell besök

Idag blev vi indelade i tre olika grupper med ungefär tre personer i varje grupp. Varje grupp fick i uppdrag att gå ut till det hotell dem blev  tilldelade i. Varje grupp fick även ett papper med olika frågot kring hotellets policy, säkerhet och kompromiss. Min grupp bestod av Elin, Matilda och jag själv förståss. Vi fick u uppdrag att gå till Hotell Kompaniet Clarion. 
 
Vi fick ett väldigt trevligt pemötande av personalen och speciellt av receptionen, som vi skulle ställa frågorna till. När vi ställde frågorna så fick vi väldigt utförliga svar, vilket kändes väldigt bra eftersom det gav en lite grund att stå på och det gav erfarenheter kring dem olika ämnesområderna. 
 
Jag tycker att det var mycket nyttigt att få gå ut till hotell och får ställa frågot och sedan få bra recpons tillbaka. Det är viktigt att man det finns olika sätt att lära sig saker på. Något jag lärde mig av detta uppdrag är bl.a. att det finns många olika sätt att kunna ge kompromiss till en gäst, t.ex. att man kan ge den/ dem presentkort på logi eller frukost/ middags kupponger. Det är viktigt att en gäst alltid går därifrån med ett leende. Jag har även lagt märke till att många hotell har koll på deras stora stam kunder och gör då något litet extra för dem vid deras ankomst, för att dem ska stanna kvar och inte bli av med dem. Det kan vara att man lägger upp en liten bricka med frukt, choklad och vatten eller liknande. 
 
Just det hotell som jag/ vi besökte ansåg jag inte hade några kommentarer som jag inte höll med. Jag tycker att allt var klart och tydligt, och att det dem nämnde var bara viktiga saker. Dock så förekom det tyvärr hos andra grupper att dem fick bara korta och enkla svar utan några utförliga svar. Jag tycker att det är väldigt dåligt gjort som receptionist, det är viktigt att man visar intresse för alla gäster och att man bryr sig om det dem behöver hjälp med. Man måste kunna visa tillbaka recpons till dem som man möter. 

På ett hotell så kan det inträffa olika former av scenarier, då är det viktigt att man vet vam man ska göra vid dem olika tillfällerna. Det kan t.ex. förekomma att en gäst är jätte arg och besviken på sitt rum och visar ingen intresse för hotellet, då är det viktigt att man försöker först och främst lugna ner gästen och sedan bestämma hur man skule kunna ge recpons. Om gästen vägrar ta emot det, så kan man låta gästen föreslå alternativ, självklart så måste det ha sina begränsningar. Men i sådana tillfällen gör man nästa vad som helst för att gästen ska bli nöjd med hotellet. Man kan t.o.m. bjuda på en hotell natt vid nästa besök. Dock kan man inte ge pengarna tillbaka, det skulle inte bekräfta om gästen skulle komma tillbaka vid någon senare tillfälle. 
Så fort man möter en gäst så är det viktigt att man "undersöker" dem, vilket innebär att man kan läsa av deras humör och på så sätt blir det lättare som receptionist att förbereda sig inför nästa händelse/ drag. 
 
 
 

8/10 Klagomål

Klagomål gällande minibar:

Eftersom det utkom falsk information till gästen angående att det skulle finnas minibar på rummet, vilket det itne gjorde så bestämde vi att bjuda gästen på tre rättersmiddag samt vin och vatten inklusive annan dryck som komprimiss. 
 
Klagomål gällande rumsbokning:
 
Det blev fullbokat på ett hotell där kollegorna skulle äta gemensam frukost. En av gästerna blir förflyttade till närmaste hotell för övernattning, då hotellet står för taxin. Dem olika hotellen kommer överens med att kollegorna ska få möjlighet att äta frukost tillsammans. Så gästen bjuder även gästen på taxin tillbaka till ordinarie hotell samt frukost. 

Av. Lisa och Agnes 
http://lisareception.blogg.se 
http://agneseventreception.blogg.se

8/10 Service- Rollspel

Godmorgon!! 
 
Idag redovisade jag och Lisa vår rollspel. Jag spela receptionist (som inte brydde sig alls om kunden och var deffinitivt inte profotionell) och Lisa spelade en arg och irriterad kund. 
Vårt rollspel handlade om att hon hade fått fel nyckel, och när hon väl fick den rätta nyckeln så var inte rummet städat, det var hår i handfatet, i badkaret och handdukarna var äckliga. Det visade sig att rummet inte hade blivit städad, vilket är uppenbart med tanke på hur det såg ut. Jag som receptionist brydde mig inte om att det inte var rent i rummet. När jag väl skulle ringa upp husfrun för att höra vilket rum gästen kunde få, så började jag prata om sådant som inte hörde till t.ex. hur hennes helg hade varit. Gästen fick till slut ett nytt rum som var städad och även gratis frukostbuffé som komprimiss. 
 
Det här rollspelet framhävde hur en receptionist absolut inte ska vara. Det är viktigt att som receptionist alltid gör sitt bästa för gästen. Så att gästen blir så nöjd som möjligt med sin vistelse på hotellet. Om man vill att gästerna ska komma tillbaka till hotellet så måste man visa ett mer profotionellt uppförande som receptionist och även som personal. 
 
Anledningen till att vi valde att spela upp rollspelet på det här sättet, var för att visa att det kan gå till på det här sättet. Vi hade även en liten baktanke från när Johanna hade berättat om sin vistelse på ett hotell där hon hade fastnat i en hiss. Då visade receptionisten en liknande uppförande som vi ville genomföra. 
 
Nu har vi visat upp hur det kan gå till om receptionisten visar en väldigt dålig service och uppgörande över huvudtaget. Under nästa tillfälle kommer vi att gå mer in på en profetionell situation där man visar upp sitt hotell på ett bra sätt och man reagerar sig på ett profetionellt sätt i en service situation. 

* Vad är dina starkaste sidor när det gäller service? 
Mina starka sidor i en service situation är att jag har stark tålamod när det gäller att hålla service humöret högt. Jag ser alltid till att vara artig mot alla jag möter oavsett hur dem beter sig eller oavsett hur deras dag har varit. Jag ser även alltid till att finnas till hands om någon behöver hjälp.
 

4/10 Tankar kring service

Idag har jag arbetat mer inriktat på service. Vad som är bra och dålig service, och framförallt hur man ska vara mot kunden, inom hotellbranschen. Senare under denna lektion kommer jag även att göra en presentatin om hur organistationen är på ett hotell, och vad dem olika yrkesrollerna arbetar med. 
 

Viktigt att tänka på för dig som vill arbeta inom Hotellbranschen.

Service går ut på att man ska ställa upp och hjälpa andra framförallt att man ska göra tjänster för andra människor. Det är viktigt att man trivs med det man gör och att man tycker om att utföra tjänster för andra inom hotellbranschen. Ju mer du brinner för ditt yrke och allt som du är villig att genomföra bara för att få hjälpa andra, desto bättre blir du på ditt arbete. Det ger inte bara dig en bra självkänsla och trygghet. Det ger framförallt dina kollegor och kunderna en trygghet. Man ska dock inte vara för bekväm heller, för det kan förekomma att folk vill utnyttja den kunskapen.

 Bra och dålig service.

Det spelar ingen roll vart du befinner dig eller vilka du möter under din vardag. Du upptäcker olika former av service varje dag. Ibland märker du inte det och ibland så gör du det. På vissa platser så är servicen gentemot dem man möter otroligt viktig. Det är det alltid egentligen, men sen finns det sådana som inte följer det.

Kliver du in på t.ex. på ett hotell, vilket i detta fall är huvudpunkten, så är det jätteviktig att personalen har bra service gentemot kunderna.

Men hur vet du då om dem gör en bra eller dålig service gentemot dig? Jo allt beror på hur du reagerar på dem personalen gör. Det är du, kunden, som bestämmer om personalen har gjort en bra eller dålig service. T.ex. om du försöker få kontakt med en receptionist och personen fullständigt ignorerar dig, så gör dem en dålig service. Ibland kan servicen på ett hotell vara den anledningen till att man återkommer till ett hotell, eller om man aldrig gör det.

Vad är bra service då? Allt handlar om att servicen ska kretsa kring kunden. Att kunden ska få det bästa. Att kunden ska bli så nöjd som möjligt med minsta lilla, så att den skulle vilja återvända. Det handlar t.ex. om att man ska visa uppmärksamhet gentemot kundens behov. Eller att om man behöver hjälp med att hitta någonstans så ska personalen hjälpa kunden på bästa sett utan några motsägelser.

Vad är dålig service? Dålig service är något som inte får existera på ett hotell. Eftersom bi- dragningen med dålig service kan kosta dig mer än en kund. Då kan du riskera rykten om ditt hotell. Det är dock inte du som bestämmer om din service gentemot kunden var bra eller dålig. Det är den som tar emot servicen som har dem svaren. Självklart kan du ha åsikter om din egen prestation, men det är fortfarande kunden som ska vara i centrum och som ska ta emot all service.

 
 
 

 

 

 


3/10 Hotell Organisation

Yrkesroller på ett hotell i Nyköping

VD- Ansvarar för att alla ska sköta sina uppgifter på hotellet, och att arbetsuppgifterna genomförs.

Marknadsföring- Ansvarar för att få in mer gäster till hotellet och marknadsför dess erbjudanden till omvärlden.

Administratör- Ansvara för all form av administrativt arbete. Tar även lite hand om Ekonomin på hotellet.

Receptionschef- Tar hand om all schemaläggning i receptionen, är arbetsledare i receptionen, tar hand om nyrekrytering av personal till reception och introduktion av nyanställda. 

Receptionist- Tar hand om all in och utcheckning på ett hotell, hjälper gäster vid behov av taxibeställningar ombokning av biljetter med mera, tar även hand om telefonväxeln, försäljning av kioskvaror och har ständig kontakt med husfrun för att veta när alla rum är klara för bokning.

Bokningschef- Tar hand om alla bokningar till hotellet över telefon och privat och kontrollerar alla ut- och inpasserade gäster.

Nattportier- Går låsrunda, hjälper gästerna vid olika behov på kvällen/ natten t.ex. att boka taxi, tåg, flyg med mera.

Kökschef- Ansvarar för allt som händer i köket. Och planering av matlagningen till olika bufféer.

Restaurangchef- Ansvarar för att allt ska fungera kring köket, restaurangen, baren, festvåningen, frukosten och disken.

Eventansvarig (kök)- Ansvarar för planering av olika rätter till t.ex. bröllop eller liknande.

Bartender- Ansvarar för allt kring baren, och servering av olika dryck samt snacks.

Frukostvärd/ värdinna- Ansvara för tillagning av det varma vid frukosten (äggröra och bacon). Ansvarar för upp- och nedställning av frukostbuffén, håller ordning på morgontidningarna. Ser till att vara tillmötesgående mot alla gäster.

Disk- Har ansvar för all form av disk i köket. Diskpersonalerna ansvara även för findisk och grovdisk. 

Konferenschef- Ansvara för olika former av bokning inom konferens, har stark kontakt med olika samarbetspartners för arrangemang av olika aktiviteter för konferensgästerna.

Konferensvärd/ värdinna- ansvara också för olika bokningar och planeringar inom konferens med dock inte på samma sätt som konferenschefen. Ansvarar även för möblering av konferenslokaler, beroende på hur gästerna vill ha det (öar, fiskbenssittning, biosittning, skolsittning mm) Ansvara för att det alltid ska finnas papper och penna i alla konferenslokaler och fyller på frukt, vatten, godis under dem olika pauserna. Ser även till att det alltid är uppdukat och att loken är i snygg form innan gästerna anländer.

Eventansvarig- Ansvarar för dem olika eventen och arrangerar olika event till gästerna. Planerar även olika evenemang till gästerna beroende på vad dem är intresserade av.

Husfru- Arbetsledare för rumsstädning, ansvarar för nyrekrytering av nya anställda personal. Ser till att det alltid finns alla sorters rengöringsmedel som man behöver vid städning. Ansvarar för hotell tvätt t.ex. sängkläder och handdukar.

Städpersonal- Har ansvar för att städa alla rum, kontor, toaletter lobby och konferenslokaler. (Vissa hotell tar in städ personal från andra företag för att slippa anställa städpersonal).

Avrese rum: städas extra noga då det ska bytas handdukar, bäddas med linne samt förberedas för en ny gäst.

Stanna rum: städas naturligtvis också noga, däremot byts inte alltid lakan varje dag. Stannar gästen längre är det vanligt att man gör lakanbyte varje dag. Handdukar byts om gäster så önskar, på vissa hotell informerar man om detta genom en liten skylt i badrummet.  

Vaktmästare- Ansvara för allt utanför hotellet. Ser till att allt ser snyggt ut. Tar bl.a. hand om sopporna, klippa gräset mm.

 

 


2/10 Nyköpings Hotell

Clarion Collection * * * *

Kedja: Choice

Antal rum: 87

 

Sun Light * * * 

Kedja: Sweden Hotels

Antal rum: 154

 

Scandic Nyköping City * * * * 

Kedja: Scandic

Antal rum: 98

 

Blommenhof Hotel * * * * 

Kedja: Best Western

Antal rum: 56

 

Connect Hotel Skavsta * * * 

Kedja: Connect hotels

Antal rum: 145

 

Hotel Lanterna * * * 

Kedja: Sweden Hotels

Antal rum: 13

 

Hotell Forty Towers * * * 

Tillhör ingen kedja

Antal rum: 20

 

Ibis Hotell Nyköping * * * 

Kedja: Ibis (håller på att byta till Morkyr)

Antal rum: 96 

 

 

 


1 oktober 2012 Hotell Klassificeringar


Plaza Athénée Paris 
Det här är ett fantastiskt hotell som ligger i Frankrikes huvudstad, Paris. Rummen ser riktigt läckra ut och utsikten likaså. Även restaurang avdelning ser väldigt fin ut, speciellt gården, då det är grön klätterväxt på väggarna och röda balkoner. Jag skulle absolut kunna bo på det här hotellet, eftersom jag tror att jag skulle trivas på hotellet, och för att jag tror att det är riktigt bra service samt jag skulle aldrig tacka nej till att ha Eiffeltornet som utsikt från ens fönster eller balkong. 
http://www.plaza-athenee-paris.com/
 

The Ritz London 
Det här är ett hotell i London. Jag tycker att den var väldigt fin. Dock gav den för kungligt utseende för min del, vilket jag tyvärr inte ser som något positivt. Däremot, ni som tycker om riktigt exclusiva hotell skulle älska den här. Rummen däremot tycker jag såg väldigt fina och mysiga ut, och även väldigt trivsamma. Dem gav inte samma uttryck som t.ex. lobby, 
 
 

Fairmont Plaza New York
Det här är ett hotell som ligger i New York. Tycker den är jättefin och verkar jätte mysig. Det är deffinitivt ett hotell jag skulle kunna tänka mig att bo på ut av dem tidigare jämfört med dem tidigare hotellen. Jag tror även att alla ni andra skulle tycka om den. På bilderna som jag har sett så har den en väldigt modern design i utseendet, men ändå lite äldre disign, på ett matchande sätt. 
 
 

Två andra hotell jag skulle vilja besök 

Burj Al Arab Dubai
Det här är en av dem många hotellen som jag skulle vilja besöka. Det här är det enda hotell i världen som klassificerar sig med 7 stjärnor. Hotellet är mycket unikt, både hur det är byggt, insidan och även platsen den befinner sig på. Jag tror att Burj Al Arab är ett hotell som väldigt många skulle vilja besöka eftersom den är väldigt känd, för att den är väldigt exclusive och unikt byggd.
 

Mradan Place Antalya
Även detta hotell är en av dem många som jag skulle vilja besöka. Hotellet består av flera delar runt en mycket excklusiv pool. Jag tycker hotellet är väldigt vacker och har en mycket unik utseende till skillnad från andra hotell. Den ger mig en väldigt lyxig känsla och en lycklig känsla. Något man sällan upplever genom att bara titta på en bild
 
 
 
 
 
 
 
 
 

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
PokerCasinoBonus