18/ 10 Dem fyra P: na
Dem fyra P: Na står för Produkt, Plats, Pris och Påverkan. Modellen har utökats med ytterligare ett femte P som står för Personal. Dessa ord sammanfattar de konkurrensmedel man har att tillgå, d.v.s. de olika vägar man kan välja att marknadsföra sig på.
Havskällan JogersÖ Camping:
Produkt- JogersÖs största produktkälla är deras camping, jogersö havsbad samt dem den stora gräsmattan som dem har. Den har en jättestor betydelse för dem. Det är där dem brukar ha konserter, bakluckan loppis mm. JogersÖ har den största havsstranden i hela Sörmland, alltså är den väldigt lockande för alla typer av målgrupper. Deras camping är dock inte så stor men däremot så är det många som väljer att stanna där över vintern. JogersÖ har haft några populära konserter under åren. Bl.a. Gyllene Tider, då det fanns 1300 besökare. Vid sådana tillfällen så har dem stor nytta av den stora gräsmattan som dem har strax innan stranden. På somrarna är det väldigt mycket folk som kommer och badar och på vintern så kommer dem främst för att åka längdskidor.
Plats- Varför vill folk åka till JogersÖ? Jo, det är den största stranden i Sörmland, så det ger det en fördel. Sedan för att den är lite avskild eftersom det ligger på en Ö som många egentligen inte vet. Det är bara en liten å som skiljer den åt. Jag tror att anledningen till att många vill besöka JogersÖ beror främst på läget som den befinner sig i.
Pris- På JogersÖ kostar det ingenting att få bada eller befinna sig i närheten av stranden. Det finns däremot stränder där det krävs någon form av avgift för att få bada. På JogersÖ är det även många som kommer och campar på somrarna. Det är inte dyrt därför blir det också populärt. Det förekommer även personer som stannar i deras husvagnar över vintern. Det kan bero på olika saker. Det kan vara så att dem använder det till sommarstuga eller som vinter stuga. Men det kan också vara så att dem inte har råd att bo i hus och väljer då att bo i husvagn på en camping plats tills dem eventuellt fått upp ekonomin eller bara för att spara onödiga utgifter till en resa eller liknande. Att få bo i husvagn ger dem en liten trygghet eftersom det inte blir lika dyrt för dem och då har dem även lite bättre koll på deras ekonomi. Så priser har en stor betydelse i människors vardagsliv. Man går t.ex. inte och köper ett hotell rum för 200 kr om man endast ska stanna över en natt utan väljer då ett billigare men kanske inte lika brett på tillgångar.
Påverkan- JogersÖ marknadsför sig själva mycket genom deras hemsida där dem beskriver mycket om platsen och kommande aktiviteter. Dem samarbetar även med Bissarna fotbollsförbund samt OIK. Med hjälp av dem två föreningarna annonserar dem olika aktiviteter samt om när det dem olika konserterna kommer att vara. Dem brukar även hjälpa till att anordna olika former av fester, då dem tar med sig t.ex. högtalare och musikspelare och håller sig till dem uppgifterna medan JogersÖ ansvarar för mat, dryck mm.
Personal- Det spelar ingen roll vart man arbetar, personalen är alltid viktig. Det är ytters viktigt att det är bra sammanhållning och kommunikation bland personalen och att dem alltid har ett trevligt bemötande. Dessa gör att kunden/ gästen känner sig trygg och på så sätt finns det större chans att den personen återvänder.
Vi fick höra från Susanne, som tog emot oss på JogersÖ att dem till en början hade jätte jobbigt bland personalen. Det var många som kom med onödiga kommentarer och det förekom ofta konflikter som inte var tillåtna på en öppen plats där andra kan höra om kommunikationerna. Dem kom senare överens om nya förutsättningar som skulle leda till att dem skulle få en bättre sammanhållning bland personalen samt kunna kommunicera med varandra och ge varandra råd om förekommande misstag.
Jag tycker att det är ytterst viktigt att personalen trivs där dem jobbar. Det ger dem ett bättre självförtroende vilket gör att dem har det lättare att kommunicera med kunder/ gäster och gästen/ kunden slipper känna sig orolig över sammanhållningen.
Connect Hotell Skavsta:
Produkt- Connect Hotell riktar sig främst mot flygresenärer. Så det är dem som är deras produktkälla. Dem flesta som bokar hotell på Connect stannar oftast över endast en natt. Det ä många som väljer att stanna en natt där innan avfärd om dem bor flera mil ifrån flygplatsen för att slippa stressa dit eller hamna i bilköer och sedan missa planet. Dem flesta reser inom affärer eller ska bara åka ut på semester. Malin som vi fick träffa på Connect berättade också att det är många flygresenärer som bokar hotellrum där om dem landat på Skavsta sent på natten och vill inte köra 40 mil hem utan väljer istället att stanna en natt för att sedan bege sig hem dagen därpå istället för att köra sent på kvällen eller natten.
Plats- De flesta Connect hotells befinner sig ofta i närheten av flygplatser. Det är det som gör dem populära. Connect ligger precis vid Skavsta flygplats alltså blir det ett perfekt läge för alla flygresenärer som behöver stanna en natt innan avfärd eller efter avfärd. Det är också väldigt viktigt att dem hotell som befinner sig nära flygplatser inte får vara så stora på höjden eftersom det kan vara farligt för flygplanen. Eftersom Connect Hotell på Skavsta är det största hotellet i Sverige inom Connect så blir det svårt för andra hotell kedjor att bygga fler hotell på Skavsta. Det ger Connect hotellet en stor fördel eftersom då får dem de flesta gästerna.
Pris- Connect har tänkt väldigt kreativt när det kommer till priser på deras hotell. Dem har fyra olika former av hotell rum. Quick Sleep, som också är det billigaste hotellrummet, har en vandrarhem inlevelse i sig. De finns i olika former av rum. Rum som består av en våningssäng där en av madrasserna är lite större eller ett annat rum som består av två våningssängar. Dessa rum innehåller inga toaletter eller dusch utan dem finns det tillgång till i korridoren. Dem här rummen härstammar i en korridor som består av bara sådana rum. Den största anledningen till att dessa rum heter Quick Sleep är för att betalar för dem per timme vilket gör det lite billigare. Vill man hellre betala för en hel natt så kostar det knappt 500 kr. Det är viktigt för resenärer att inte behöva lägga ut så mycket pengar på sånt som dem endast gör för bekvämligheten. "Sov inte bort dina pengar" kan man kalla det hela. Alltså man behöver inte ta det dyraste rummet för endast en övernattning.
Dem övriga rummen är byggda som vanlige dubbelrum. Eller med utdragbara madrasser.
Connect Hotellet strävar efter att vara så miljövänliga som möjligt. Varje korridor är alltid släckta och tänds endast när någon kliver in i korridoren. Dem använder sig även av bergvärme. Något som gör dem ännu mer miljövänliga är att dem har solpaneler på taket som gör att dem får varmt vatten samt el. Deras kostnader stiger aldrig över budgeten och det gör att dem aldrig gör back med något.
Påverkan- Connect har väldigt enkla rum och det finns möjligheter beroende på hur mycket pengar man vill lägga ut. Connect är ett hotell som inte vill puffa ut det hela så mycket. Det läggar alltså inte ut t.ex. badtofflor och morgonrockar i rummen. Dem ser till att allt ser så enkelt ut som möjligt. Deras frukost är inte som på andra hotell utan det är en helt vanlig "svensk frukost", alltså, mackor, pålägg, fil och müsli. Dem brukar inte tillaga bacon och ägg som man annars brukar göra.
Något som är väldigt bra med Connect Hotell är att dem har en stor TV skärm ovanför receptionen där alla ankomst och avgångs tider står till dem olika destinationerna. Det är något som jag tror uppskattas av många som väljer att bo på det hotellet.
Personal- Även på Connect så sträver dem efter att vara så trevliga som möjligt samt ha ett starkt samband mellan personalen.
Wreta Gästgifveri:
Produkt- Wreta riktar sig till olika former av målgrupper. Men deras största produktkälla är att det ligger lite avskilt, en bit bort från centrum. Wreta är väldigt populärt eftersom den byggdes får flera hundra år sedan. Den ger ett helt annat intryck till alla besökare till skillnad från vanliga ordinära och moderna hotell. Det är många besökare som attraheras av byggnaderna och inredningen eftersom den är designad i gammal stil men samtidigt lite modern design som bryter av det fina och mysiga med huset.
Plats- Det som är bra med Wreta Gästgifveri är att det ligger en bit ifrån centrum och att det ligger väldigt avskilt men samtidigt inte inne i skogen. Så fort man inträder på Wreta så uppfylls man av ett lugn i kroppen och man kan lämna den mentala stressen i centrum och istället bara njuta och koppla av. Det är inte bara personer som bor i närheterna av Wreta som väljer att besöka eller bo där. Det förekommer även att personer från storstäderna t.ex. Stockholm väljer att bo där.
Pris- På Wreta är det inte jätte billigt att hitta boende. Men dem personer som väljer att bo där betalar mer eller mindre vilket pris som helst för boende eftersom platsen är så pass unik. På Wreta finns det även ett bröllops svit som ser riktigt tjusig ut. Vi fick veta att det är många som brukar fira bröllopsnatten där. Men att det är även många som väljer att bo där rent allmänt bara för att det är så tjusigt och vackert. Det finns även möjlighet att äta julbord på Wreta vilket är även väldigt populärt. Dem brukar då så mycket besökare då att det är alltid fullt.
Påverkan- Wreta Gästgifveri marknadsför sig själva mest genom julbordet. Eftersom det är väldigt många som vet att den möjligheten finns där. Då går dem goda ryktena vidare till alla andra, och på så sätt får folk veta vart den exciterar mm. Dem är också väldigt kända för att dem har en liten butik där man kan handla olika saker som dem själva har dekorerat husen med. Små prylar som ser enkla men väldigt fina ut. Wreta har också en lokal som brukar ofta bli uthyrd för födelsedags fester och andra former av firande som är väldigt populärt bland alla åldrar.
Personal- På Wreta så har dem inte tillgång till någon hotell direktör. Så därför är alla personal uppdelade och ansvarar för olika former av ansvars områden. Där är det jätte viktigt att alltid vara trevliga och vissa ett profotionellt uppförande. Dem har ingen stor konferensanläggning så därför har dem inte heller så mycket personaler som man kanske har på större hotell.
Bilder från studiebesöket 17/ 10




















17/10 Studiebesök
Måndag 15/ 10- Målgrupper/ gästkategorier
Övningsuppgift:
Bemötande på telefon

Hotell bokningar
Gäst |
Företag |
Antal pers. |
Pris |
Avresa |
Notering |
Senaste besök |
Typ av rum |
Peter & Gunnar Bengtsson |
B & B |
2 |
2980 kr |
21/ 3 |
VIP mini |
|
TW |
Olof Lundell |
Tetra park |
1 |
1290 kr |
21/ 3 |
VIP High |
11/ 3 |
Svit |
Malin Nilsson, Göran Rubdelius |
IKEA |
2 |
2780 kr |
21/ 3 |
|
|
TW |
Li Sun, Kin Waugn |
Sony Ericsson |
2 |
2780 kr |
22/ 3 |
|
|
TW |
Cathy & Sonny Summut |
Privat |
2 |
1590 kr |
23/ 3 |
Late |
|
TW |
Lasse Hansen |
Cimber air |
1 |
1290 kr |
21/ 3 |
Arr 13,00 |
|
S |
Christina Holmgren |
Cimber air |
1 |
1290 kr |
21/ 3 |
Arr 13,00 |
|
S |
Preben Madsen |
Cimber air |
1 |
1290 kr |
21/3 |
Arr 13,00 |
|
S |
Stina Mattsson |
Cimber air |
1 |
1290 kr |
21/ 3 |
Arr 13,00 |
|
S |
Jan Karlsson, Sven Mandelson |
Telia |
2 |
2580 kr |
21/ 3 |
|
7/ 1 |
TW |
Peter & Ines Lundgren |
Lagren & Co |
2 |
1590 kr |
21/ 3 |
|
|
TW |
Maria McDaniel |
Tetra park |
1 |
1290 kr |
21/ 3 |
|
|
D |
Cim & Larry Walters |
Ticket |
2 |
1990 |
22/ 3 |
Culturepack/ Voucher |
|
TW |
Christer Sandström |
Sandströms Trä |
1 |
1490 kr |
21/ 3 |
Downallergy |
|
S |
Lars Östergren |
Österblick AB |
1 |
1090 kr |
30/ 3 |
Silent room |
|
TW |
Klara Hellkvist |
Offect |
1, 1/2 |
1490 kr |
21/ 3 |
Small dog |
5/ 3 |
S |
Percy Nilsson |
PNB |
1 |
1390 kr |
22/ 3 |
|
|
S |
Sandy Cohen |
McDonalds |
1 |
1490 kr |
23/ 3 |
|
4/ 2 |
D |
Kicki Wellind |
Kiwork |
1 |
1490 kr |
21/ 3 |
|
5/ 3 |
S |
Petra Eckl |
Salong Petra |
1 |
1490 kr |
21/ 4 |
|
|
D |
Karina Svensson |
Skanska |
1 |
490 kr |
22/ 3 |
|
|
S |
Kristina Helgstrand |
luftfartsverket |
1 |
1390 kr |
22/ 3 |
|
|
D |
Lotta Hjern |
Atkins |
1 |
1490 kr |
22/ 3 |
|
|
D |
Jan Carlson |
Telia |
1 |
1290 kr |
21/ 3 |
Dubbelbokad person, Vid ankomst konf.lokal. |
|
Konf. lokal |
MOTIVERING:
Peter och Gunnar Bengtsson – Vi la dom tillsammans bara för att de är bokade tillsammans och de har VIP mini, samt att vi valde ett lite finare rum än vanligt.
Olof Lundell – Eftersom han är hög VIP-klassificerad så valde vi att sätta honom i en svit för att inte förlora honom som kund.
Malin Nilsson & Göran Rubdelius – vi valde att sätta de i ett Twinroom eftersom båda är från IKEA.
Li Sun & Kin Wang – eftersom båda var från samma företag och de har samma ankomst datum så valde vi att sätta de tillsammans.
Cathy & Sonny Summut- eftersom de är i privat sällskap och därför satte vi de i ett Twinroom.
Lasse Hansen- **
Christina Holmgren- **
Preben Madsen- **
Stina Mattson- **
** Alla kommer från Cimber air, så därför valde vi att ge dem ett varsitt singel rum så att dem ska ha det så bekvämt som möjligt och kunna vila upp sig ordentligt inför nästa flugtur.
Jan Karlsson & Sven Mandersson– de är från samma företag och därför delar de på ett Twin rum.
Peter & Ines Lundgren – de är i sällskap och därför delar de rum.
Maria Mc Daniel – hon fick ett dubbel rum för att få mer bekvämlighet.
Cim & Larry Walters – de fick ett Twin rum för att slippa dela säng med tanke på att de båda är killar.
Christer Sandström – han fick ett singel rum eftersom han har allergi problem. (dun allergi)
Lars Östergren – han har också ett Twin rum för att han ska stanna en längre tid + att han ville ha en tyst miljö.
Klara Hellqvist – singel rum eftersom hon har med sig en hund. (allergier kan påverka)
Percy Nilsson – ett singel rum eftersom han är ensam och ska bara stanna i två dygn.
Sandy Cohen – han har ett dubbel rum och han ska stanna i tre dagar och behöver bra miljö och bra bekvämlighet.
Kicki Wellind – singel rum för att hon ska stanna en natt.
Petra Eckl– dubbelrum och hon ska stanna en hel månad, vilket är bra för att hon ska känna sig bekväm. Vi kommer även kanske kunna bjuda på något litet extra.
Karina Svensson – singel rum och ska stanna endast två nätter.
Kristina Helgstrand – dubbel rum eftersom det kan vara avkopplande med tanke på hennes yrke.
Lotta Hjern – dubbel rum, bekvämlighet.
Dubbelbokning – Jan Carlson från Telia. Och skulle han dyka upp ändå så har vi ordnat iordning ett konferenslokal till honom med säng och toalett.
Skriven av: Lisa Rapp (http://www.lisareception.blogg.se) och Agnes Szabo (agneseventreception.blogg.se).
Hotell besök

På ett hotell så kan det inträffa olika former av scenarier, då är det viktigt att man vet vam man ska göra vid dem olika tillfällerna. Det kan t.ex. förekomma att en gäst är jätte arg och besviken på sitt rum och visar ingen intresse för hotellet, då är det viktigt att man försöker först och främst lugna ner gästen och sedan bestämma hur man skule kunna ge recpons. Om gästen vägrar ta emot det, så kan man låta gästen föreslå alternativ, självklart så måste det ha sina begränsningar. Men i sådana tillfällen gör man nästa vad som helst för att gästen ska bli nöjd med hotellet. Man kan t.o.m. bjuda på en hotell natt vid nästa besök. Dock kan man inte ge pengarna tillbaka, det skulle inte bekräfta om gästen skulle komma tillbaka vid någon senare tillfälle.
8/10 Klagomål
Eftersom det utkom falsk information till gästen angående att det skulle finnas minibar på rummet, vilket det itne gjorde så bestämde vi att bjuda gästen på tre rättersmiddag samt vin och vatten inklusive annan dryck som komprimiss.
8/10 Service- Rollspel
* Vad är dina starkaste sidor när det gäller service?

4/10 Tankar kring service
Viktigt att tänka på för dig som vill arbeta inom Hotellbranschen.
Service går ut på att man ska ställa upp och hjälpa andra framförallt att man ska göra tjänster för andra människor. Det är viktigt att man trivs med det man gör och att man tycker om att utföra tjänster för andra inom hotellbranschen. Ju mer du brinner för ditt yrke och allt som du är villig att genomföra bara för att få hjälpa andra, desto bättre blir du på ditt arbete. Det ger inte bara dig en bra självkänsla och trygghet. Det ger framförallt dina kollegor och kunderna en trygghet. Man ska dock inte vara för bekväm heller, för det kan förekomma att folk vill utnyttja den kunskapen.
Bra och dålig service.
Det spelar ingen roll vart du befinner dig eller vilka du möter under din vardag. Du upptäcker olika former av service varje dag. Ibland märker du inte det och ibland så gör du det. På vissa platser så är servicen gentemot dem man möter otroligt viktig. Det är det alltid egentligen, men sen finns det sådana som inte följer det.
Kliver du in på t.ex. på ett hotell, vilket i detta fall är huvudpunkten, så är det jätteviktig att personalen har bra service gentemot kunderna.
Men hur vet du då om dem gör en bra eller dålig service gentemot dig? Jo allt beror på hur du reagerar på dem personalen gör. Det är du, kunden, som bestämmer om personalen har gjort en bra eller dålig service. T.ex. om du försöker få kontakt med en receptionist och personen fullständigt ignorerar dig, så gör dem en dålig service. Ibland kan servicen på ett hotell vara den anledningen till att man återkommer till ett hotell, eller om man aldrig gör det.
Vad är bra service då? Allt handlar om att servicen ska kretsa kring kunden. Att kunden ska få det bästa. Att kunden ska bli så nöjd som möjligt med minsta lilla, så att den skulle vilja återvända. Det handlar t.ex. om att man ska visa uppmärksamhet gentemot kundens behov. Eller att om man behöver hjälp med att hitta någonstans så ska personalen hjälpa kunden på bästa sett utan några motsägelser.
Vad är dålig service? Dålig service är något som inte får existera på ett hotell. Eftersom bi- dragningen med dålig service kan kosta dig mer än en kund. Då kan du riskera rykten om ditt hotell. Det är dock inte du som bestämmer om din service gentemot kunden var bra eller dålig. Det är den som tar emot servicen som har dem svaren. Självklart kan du ha åsikter om din egen prestation, men det är fortfarande kunden som ska vara i centrum och som ska ta emot all service.


3/10 Hotell Organisation

Yrkesroller på ett hotell i Nyköping
VD- Ansvarar för att alla ska sköta sina uppgifter på hotellet, och att arbetsuppgifterna genomförs.
Marknadsföring- Ansvarar för att få in mer gäster till hotellet och marknadsför dess erbjudanden till omvärlden.
Administratör- Ansvara för all form av administrativt arbete. Tar även lite hand om Ekonomin på hotellet.
Receptionschef- Tar hand om all schemaläggning i receptionen, är arbetsledare i receptionen, tar hand om nyrekrytering av personal till reception och introduktion av nyanställda.
Receptionist- Tar hand om all in och utcheckning på ett hotell, hjälper gäster vid behov av taxibeställningar ombokning av biljetter med mera, tar även hand om telefonväxeln, försäljning av kioskvaror och har ständig kontakt med husfrun för att veta när alla rum är klara för bokning.
Bokningschef- Tar hand om alla bokningar till hotellet över telefon och privat och kontrollerar alla ut- och inpasserade gäster.
Nattportier- Går låsrunda, hjälper gästerna vid olika behov på kvällen/ natten t.ex. att boka taxi, tåg, flyg med mera.
Kökschef- Ansvarar för allt som händer i köket. Och planering av matlagningen till olika bufféer.
Restaurangchef- Ansvarar för att allt ska fungera kring köket, restaurangen, baren, festvåningen, frukosten och disken.
Eventansvarig (kök)- Ansvarar för planering av olika rätter till t.ex. bröllop eller liknande.
Bartender- Ansvarar för allt kring baren, och servering av olika dryck samt snacks.
Frukostvärd/ värdinna- Ansvara för tillagning av det varma vid frukosten (äggröra och bacon). Ansvarar för upp- och nedställning av frukostbuffén, håller ordning på morgontidningarna. Ser till att vara tillmötesgående mot alla gäster.
Disk- Har ansvar för all form av disk i köket. Diskpersonalerna ansvara även för findisk och grovdisk.
Konferenschef- Ansvara för olika former av bokning inom konferens, har stark kontakt med olika samarbetspartners för arrangemang av olika aktiviteter för konferensgästerna.
Konferensvärd/ värdinna- ansvara också för olika bokningar och planeringar inom konferens med dock inte på samma sätt som konferenschefen. Ansvarar även för möblering av konferenslokaler, beroende på hur gästerna vill ha det (öar, fiskbenssittning, biosittning, skolsittning mm) Ansvara för att det alltid ska finnas papper och penna i alla konferenslokaler och fyller på frukt, vatten, godis under dem olika pauserna. Ser även till att det alltid är uppdukat och att loken är i snygg form innan gästerna anländer.
Eventansvarig- Ansvarar för dem olika eventen och arrangerar olika event till gästerna. Planerar även olika evenemang till gästerna beroende på vad dem är intresserade av.
Husfru- Arbetsledare för rumsstädning, ansvarar för nyrekrytering av nya anställda personal. Ser till att det alltid finns alla sorters rengöringsmedel som man behöver vid städning. Ansvarar för hotell tvätt t.ex. sängkläder och handdukar.
Städpersonal- Har ansvar för att städa alla rum, kontor, toaletter lobby och konferenslokaler. (Vissa hotell tar in städ personal från andra företag för att slippa anställa städpersonal).
Avrese rum: städas extra noga då det ska bytas handdukar, bäddas med linne samt förberedas för en ny gäst.
Stanna rum: städas naturligtvis också noga, däremot byts inte alltid lakan varje dag. Stannar gästen längre är det vanligt att man gör lakanbyte varje dag. Handdukar byts om gäster så önskar, på vissa hotell informerar man om detta genom en liten skylt i badrummet.
Vaktmästare- Ansvara för allt utanför hotellet. Ser till att allt ser snyggt ut. Tar bl.a. hand om sopporna, klippa gräset mm.
2/10 Nyköpings Hotell
Clarion Collection * * * *
Kedja: Choice
Antal rum: 87
Sun Light * * *
Kedja: Sweden Hotels
Antal rum: 154
Scandic Nyköping City * * * *
Kedja: Scandic
Antal rum: 98
Blommenhof Hotel * * * *
Kedja: Best Western
Antal rum: 56
Connect Hotel Skavsta * * *
Kedja: Connect hotels
Antal rum: 145
Hotel Lanterna * * *
Kedja: Sweden Hotels
Antal rum: 13
Hotell Forty Towers * * *
Tillhör ingen kedja
Antal rum: 20
Ibis Hotell Nyköping * * *
Kedja: Ibis (håller på att byta till Morkyr)
Antal rum: 96
1 oktober 2012 Hotell Klassificeringar

Plaza Athénée Paris

The Ritz London



Burj Al Arab Dubai

Mradan Place Antalya